Eetspiratie » Gerechten voor een vegetarische Indische rijsttafel
Gerechten voor een vegetarische rijsttafel

Gerechten voor een vegetarische Indische rijsttafel

Gerechten voor een vegetarische Indische rijsttafel, die vind je hier! Er zijn zoveel lekkere gerechten zonder vlees (en zonder trassi) waarmee je heel goed een rijsttafel kunt samenstellen. Misschien ben je zelf vegetarisch of je krijgt vegetariërs te eten en je wilt graag iets lekkers voor hun op tafel zetten. Producten zoals tahoe (tofu) en tempeh mogen natuurlijk niet ontbreken. Gecombineerd met groenten, pindasaus en lekkere bijgerechtjes kom je al een heel eind.

Er zijn verschillende manieren om vegetarische gerechten op tafel te zetten. Als je zelf vegetariër bent, ben je hier al heel creatief in. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om vlees te vervangen door een plantaardige variant, zoals kipstukjes of vegetarisch gehakt. Maar dat hoeft niet perse. Je kunt ook prima gerechten maken zonder deze producten en kiezen voor bijvoorbeeld tahoe (tofu) en tempeh.

Gerechten voor een vegetarische Indische rijsttafel (niet vegan)

Dit artikel gaat dus over de vegetarische rijsttafel. Ik deel namelijk ook recepten waarbij ik eieren gebruik en die vallen niet onder de categorie vegan. Veel vegetarische gerechten zijn met wat kleine aanpassingen ook makkelijk vegan te maken.

Bijna alle recepten in dit artikel zijn zonder trassi (gefermenteerde garnalenpasta). Bij een aantal recepten (o.a. nasi goreng en sambal goreng tempeh) zit er in het basis recept wel trassi (en kip). Maar door dit weg te laten is het recept vegetarisch. Dit vermeld ik bij die recepten er specifiek bij.

Wil je dit artikel ‘Gerechten voor een vegetarische rijsttafel’ bewaren? Pin dan de onderstaande foto op één van je Pinterest borden.

Gerechten voor een vegetarische rijsttafel
Gerechten voor een vegetarische Indische rijsttafel

Voorbeeld van gerechten voor een vegetarische Indische rijsttafel

Een rijsttafel bestaat uit verschillende onderdelen. In de opsomming hieronder kun je zien welke gerechten je zou kunnen serveren en hoeveel (afhankelijk van het aantal personen).
De recepten van de gerechten in deze lijst kun je verderop in dit artikel vinden.

  • één of twee rijstgerechten (bijvoorbeeld nasi en nasi goreng)
  • een aardappelgerecht
  • twee of drie groentegerechten (bijvoorbeeld bloemkool, boontjes en champignons)
  • een zoetzuur gerecht (aangevuld met augurkjes en zilveruitjes)
  • (bij)gerecht met tempeh
  • (bij)gerecht met tahoe
  • vegetarische rendang en/of een gerecht met pulled oats en/of oesterzwam
  • een gerecht met ei (in pittige saus of ketjapsaus)
  • sambal
  • pindasaus
  • gebakken uitjes en seroendeng
  • cassave kroepoek en/of emping (beiden vegetarisch)
  • dessert

De basis van een rijsttafel

Rijst

Meestal kies ik voor een combinatie van witte of gele rijst met daarbij nasi goreng. Dit kun je in grotere hoeveelheden maken. Rijst is de basis op je bord.

  • witte rijst (nasi putih)
  • gele rijst (nasi kuning)
  • blokjes kleefrijst (lontong)
  • nasi goreng (in dit recept laat je de trassi weg en vervang je de kip door bijvoorbeeld scrambled eggs)
5 x inspiratie voor nasi goreng
Nasi goreng met ei

Aardappeltjes (kentang)

Aardappeltjes bij een rijsttafel? Ja zeker! Geen gekookte piepers natuurlijk, maar lekkere pittige gebakken aardappelblokjes met een vleugje djeroek poeroet.

Basis groentegerechten

Groenten mogen zeker niet ontbreken bij een rijsttafel. Met groenten zoals bloemkool, champignons en boontjes kun je hele lekkere gerechten maken. De onderstaande gerechten zijn een goede basis, je kunt er grote hoeveelheden van maken en ze smaken prima met rijst en nasi goreng. Deze gerechten zijn allemaal standaard zonder trassi.

Vegetarische gerechten met groenten

Groentegerechten waarbij je de trassi kunt weglaten

Sommige gerechten kun je in een handomdraai omtoveren in een vegetarisch gerecht door de trassi weg te laten. Ze zijn te lekker om niet te delen dus met een kleine aanpassing past het prima bij de gerechten voor een vegetarische Indische rijsttafel.

Indische smoor van bloemkool vega(n)
Indische smoor van bloemkool

Atjar (zoetzuur en pickles)

Als tegenhanger voor al die kruidige en pittige smaken is een standaard onderdeel van een rijsttafel: atjar (of acar). Een atjar is een mengsel van groenten die zijn ingelegd in azijn. Een atjar kun je prima voorbereiden, want hoe langer de smaken in kunnen trekken hoe lekkerder. Ik geef een aantal recepten voor verschillende soorten atjar.

  • acar ketimun (zoetzuur van komkommer, dit is de meest populaire acar bij een rijsttafel)
  • atjar (gemengde groenten met azijn en kurkuma)
  • ingelegde rode ui
  • asinan (frisse Indische salade met tahoe, spitskool en taugé)

Basis gerechten met tahoe en tempeh

Tahoe en tempeh zijn zowel lekker als hoofdgerecht en als bijgerecht. Denk er met het voorbereiden wel even aan dat je de tahoe goed laat uitlekken (of perst). In dit artikel kun je lezen hoe je dat het beste kunt doen. Op die manier krijg je het lekkerste resultaat. Een populair gerecht bij een rijsttafel is sambal goreng tempeh. In dit recept zit trassi maar die kun je prima weglaten.

Tahoe

Tempeh

Sticky tempeh recept
Sticky tempeh

Gerechten met ei

Eieren zijn een perfect onderdeel voor een vegetarische Indische rijsttafel. Het is een perfecte aanvulling op de rest van de gerechten. Of het nu simpele hardgekookte eieren zijn of eieren in een heerlijke saus. Een ei hoort erbij!

Hoofdgerechten

Meestal is rendang de grote ster van de rijsttafel. Ook bij een vegetarische rijsttafel kun je rendang serveren, deze maak je met spitskool in plaats van vlees. Daarnaast kun je ook een gerecht serveren dat iets weg heeft van pulled pork, namelijk pulled oats. Dit product dat wordt gemaakt van haver en peulvruchten neemt goed smaken op en heeft een lekkere bite. Oesterzwammen en kastanjechampignons zijn fijn om mee te koken. Met deze mooie paddenstoelen zet je ook een lekker Indisch hoofgerecht op tafel.

Ketjap champignons
Ketjap champignons

Vegetarische sambals

In veel sambals zit trassi. Maar zijn genoeg sambals waar geen trassi in zit. Wil je er zeker van zijn dat je sambal vegetarisch is? Lees dan (bij een supermarktsambal) goed het etiket of maak je eigen sambal. In principe kun je bij elk sambal recept de trassi en/of Thaise vissaus weglaten.

  • rauwe aromatische sambal met verse ingrediënten (sambal matah)
  • sambal limoen (een frisse pittige sambal met limoen)
  • sambal oelek (vermalen rode pepers met een snufje zout)
  • hete ketjap sambal (rauwe sambal met ketjap en verse pepers)

Pindasaus en vegetarische saté

Vegetarische saté

Geroosterde saté is vaak ook een onderdeel van een rijsttafel. Op de satébarbecue worden in een rap tempo sateetjes voor de hele familie gemaakt. Saté is in principe ‘iets dat op een stokje zit’, het hoeft dus niet perse vlees te zijn. Blokjes tempeh en tahoe kun je ook marineren, op een stokje rijgen en bereiden in een pan, op een bakplaat of op een saté bbq. Bloemkool, champignons en pompoen zijn ook geschikt om saté van te maken. In het boek Indostok kun je heel veel saté inspiratie vinden, ook vegetarisch. Lees hier mijn review van het boek Indostok van Vanja van der Leeden.

Marinade voor saté
Marinade voor saté

Pindasaus/satésaus

Wat hoort er op een sateetje? Satésaus! Ik heb verschillende recepten voor satésaus online staan, sommige met trassi en ook zonder trassi. Je kunt trassi prima weglaten uit elk recept.

Strooisels en andere (bij)gerechten

Een groot onderdeel van een rijsttafel zijn de strooiseltjes en kleine bijgerechtjes. Kroepoek, gebakken uitjes en seroendeng geven de gerechten een lekkere crunch en smaak.

Desserts

Als je na al dat lekkere eten nog ruimte hebt voor een toetje, heb ik nog wat ideetjes voor je!

Hopelijk heb je genoeg (Eet)spiratie gekregen voor gerechten voor een Indische rijsttafel. Dit artikel is ter inspiratie. Combineer dit met je eigen lekkere recepten, creativiteit en een beetje liefde, dan kan het nooit mislukken.

Selamat makan!

Es kopi als dessert bij een vegetarische Indische rijsttafel
Es kopi

Deze recepten / artikelen mag je niet missen:

REAGEREN?

Heb je een vraag of opmerking over een recept of wil je iets anders kwijt? Stuur mij dan een berichtje via

info@eetspiratie.nl

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.

LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE