Eetspiratie » Tips om te koken met een klein budget
Tips om te koken met een klein budget

Tips om te koken met een klein budget

Tips om te koken met een klein budget. Als ik zoek naar dit soort tips dan kom ik overal een beetje hetzelfde tegen. Kopen in aanbiedingen, restjes opmaken, niet met honger naar de supermarkt gaan dat weten we nu allemaal wel. Maar wat zijn nu tips waar je écht iets aan hebt? Ik geef een aantal tips die je meteen kunt toepassen en het koken een beetje makkelijker maken.

Zoals ik al eerder schreef in dit artikel, het creatief zijn met een klein budget in de keuken heb ik geleerd van mijn moeder. Later heb ik dit zelf uitgebreid en er mijn eigen draai aan gegeven. Koken met een klein budget is niet moeilijk. Je kunt gerechten aanpassen naar je eigen smaak en budget. De budgetrecepten die ik eerder deelde (kijk hier voor de recepten) zijn een basis die je kunt uitbreiden naar wens.

In dit artikel geef ik een aantal tips die je helpen bij het budget koken. Welke producten heb je nodig en welke ingrediënten zijn handig om standaard in huis te hebben.

Tips om te koken met een klein budget

1. Basisingrediënten uit je voorraadkast

Als je budget recepten gaat koken is het handig als je een aantal ingrediënten standaard in huis hebt. In mijn recepten geef ik dit ook aan als ‘ingrediënten uit de voorraadkast’. Hiermee bedoel ik onder andere kruiden, olie en natuurlijk peper en zout. Een basisvoorraad bestaat bijvoorbeeld uit:

  • uien
  • knoflook
  • olie en azijn
  • kruiden en specerijen (o.a. kerriepoeder, knoflookpoeder, uienpoeder, paprikapoeder, gemalen gember, komijn enz)
  • sojasaus en/of ketjap manis
  • een pittige saus zoals sambal oelek of sriracha
  • mosterd
  • bouillonblokjes of groentebouillonpoeder
  • suiker of een andere zoetstof
  • pindakaas
  • pasta, rijst, aardappels en brood

2. Maak porties gesneden wortel en bleekselderij

Koop een bos bleekselderij en 1 kilo winterpeen (of wortels). Was deze grondig en maak ze schoon. Hier kun je lezen hoe je bleekselderij het beste schoon kunt maken. Snijd de wortels in kleine blokjes en de bleekselderij in lange repen en vervolgens in stukjes. Doe dit samen in een grote schaal en hussel dit met je handen goed door elkaar. Verdeel het in 5 porties van 200 gram in kleine ziplockzakjes en vries deze in. Je hebt nu een basis voor 5 maaltijden klaarliggen, deze kun je rechtstreeks uit de vriezer gebruiken. Het is de basis voor bijvoorbeeld pastasaus, verschillende soepen en curry’s. Fruit de basis aan samen met (bos)ui en knoflook (deze zou je er zelfs ook bij in kunnen vriezen). Zo heb je altijd iets in huis om een lekkere en voedzame maaltijd te maken.

3. Kook altijd extra rijst en pasta

Als je een gerecht maakt waar rijst of pasta bij zit, kook dan altijd ‘extra’. Dat beetje extra kun je de volgende dag gebruiken om een lunch van te maken of een maaltijd mee aan te vullen. Pasta gebruik je bijvoorbeeld om een pasta salade van te maken of gekookte pasta gebruik je als een soort van vermicelli om een soep mee op te vullen. Van gekookte koude rijst maak je nasi goreng wat je ook prima kunt eten als lunch. Of je maakt er rijstepap van. Dit is lekker als ontbijt, tussendoortje of dessert. Rijst is ook een lekkere aanvulling op een soep. Tip: is de rijst of pasta in de aanbieding, kook dan altijd extra om een voorraadje op te bouwen als je budget dat toelaat.

Hetzelfde kun je doen met aardappels. Aardappels kun je koken (het liefst in de schil), laten afkoelen en bewaren in een afgesloten bak in de koelkast. Voeg ze toe aan een lunch, een soep of een salade. Snijd ze in blokjes en bak ze even op in een pan, airfryer of oven. In de koelkast blijven ze 3 tot 5 dagen goed.

4. Gebruik vaker linzen, kikkererwten en bonen

Peulvruchten zijn onmisbaar als je gaat budget koken. Ze zijn goedkoop, gezond en je kunt er allerlei lekkere gerechten mee maken. Je kunt ze zowel gekookt als gedroogd kopen. Ook zijn ze lang houdbaar. Het is daarom aan te raden om een klein voorraadje bonen en linzen aan te leggen. Voeg ze toe aan stoofschotels, soepen, salades of maak er een spread (zoals hummus) van. Bonen en linzen zijn zeer voedzaam en bevatten veel eiwitten. Aan bijna elk gerecht kun je wel een bonensoort toevoegen. Hiermee kun je de voedingswaarde van een gerecht flink opkrikken. Daarnaast vult het ook nog eens goed. Denk aan kikkererwten of linzen toevoegen aan een soep, of kidneybonen of witte bonen aan een salade. Kikkererwten doen het ook altijd goed in een curry of wat dacht je van spliterwten voor een stevige erwtensoep. Met peulvruchten in je voorraad kun je altijd een goed vullend gerecht op tafel zetten.

5. Gebruik cups voor het afmeten van hoeveelheden

Cups worden gebruikt in de Amerikaanse keuken. Hier meten we hoeveelheden af in milliliters en grammen. Maar een grote voordeel van cups, en met name de eetlepel, de theelepel en halve theelepel is dat je altijd dezelfde hoeveelheid gebruikt. Eetlepels uit je besteklade kunnen nogal in grootte verschillen. Als er in een recept staat 2 eetlepels zul je nooit 2 keer exact dezelfde hoeveelheid gebruiken. De ene keer heb je een opgehoopte lepel met kruiden en de andere keer misschien te weinig. Met een cup heb je bijna elke keer dezelfde hoeveelheid. Je kunt op die manier recepten ook makkelijker volgen en de verhoudingen van de ingrediënten kloppen dan ook beter. Omdat je alles precies afmeet gebruik je ook nooit teveel en bespaar je uiteindelijk.

Grote cups zijn makkelijk bij het koken van rijst. Bij rijst is de verhouding 1 deel water op 1 deel rijst. Geen gedoe meer met wegen of koffiekopjes maar gewoon dezelfde hoeveelheid rijst en dezelfde hoeveelheid water en klaar!

6. Gooi je schillen en groenterestjes niet weg

Schillen van ui, restjes knoflook, stukjes bosui, bleekselderij, wortel, steeltjes van kruiden, noem maar op, gooi ze niet weg! Was je groente en schil deze. Bewaar al je schillen en groenterestjes in een aparte ruime ziplockzak. Bewaar de zak in de vriezer. Vul deze steeds weer aan met restjes tot hij vol zit. Als er niks meer bij past doe je de hele inhoud in een grote pan of slowcooker (4,5 uur op low). Voeg water toe tot alles onderstaat en voeg naar smaak zout, kruiden en/of specerijen toe. Laurierblaadjes, peperbolletjes net wat je zelf lekker vindt. Als de bouillon getrokken is, giet je het door een zeef. Bewaar het in de koelkast of vries het in. Je kunt deze bouillon bij allerlei recepten gebruiken. Ook lekker om rijst of pasta in te koken.

7. Maak aan het eind van de week een ‘restjes soep’ of salade

Heb je aan het eind van de week nog een aantal groenten liggen waar je geen bestemming voor hebt? Maak er dan een soep van! Snijd alles fijn en kook dit in een pan met ruim water. Voeg bouillonblokjes of groentebouillon(poeder) toe naar smaak. Blokjes aardappel of pasta maken de soep dik en goed gevuld. Je kunt de soep (deels) pureren als je dat lekkerder vindt. Een soep is ideaal om restjes te verwerken.

Hetzelfde werkt het met een salade. Neem een grote schaal en verdeel hier de sla in. Snijd groenten zoals bijvoorbeeld komkommer, wortel, parpika, tomaat, rode kool, radijs en courgette in verschillende vormen en verdeel dit over de sla. Voor wortel, komkommer en courgette kun je ook een julienne snijder gebruiken. Hiermee snijd je lange dunne reepjes. Hussel alles door elkaar en maak er een simpele dressing bij. In dit artikel vind je recepten voor verschillende dressings. Garneer de salade eventueel met croutons van (oud) brood dat je nog over hebt. Hier vind je het recept voor croutons.

8. Kook grotere hoeveelheden

Hiermee bedoel ik niet hetzelfde als wat ik bij punt 3 aangaf. Met grotere hoeveelheden bedoel ik: maak een grote pan met meerdere porties die je bijvoorbeeld de volgende dag als lunch kunt eten. Of doe het in bakjes en vries het in voor een andere keer. Ook is het niet erg om 2 dagen achter elkaar hetzelfde te eten. Met een kleine verandering heb je weer een ander gerecht. Eet bijvoorbeeld een curry de ene dag met brood en de andere dag met rijst.

Wat ook handig is, is om een grote hoeveelheid havermout of rijstepap te maken. De havermout in dit recept is voor 5 tot 6 porties. Deze porties verdeel je over bakjes of potjes en je voegt er een topping naar keuze aan toe (appel, peer, kers). De potjes zet je in de koelkast en de volgende dag eet je het koud of warm als ontbijt. Het is ook een prima tussendoortje. Het is een paar dagen houdbaar in de koelkast. Rijstepap (bekijk het recept) bewaar je in een bak in de koelkast. De volgende dag voeg je een klein scheutje melk toe om te los te roeren. Je eet het koud of warm. Lekker met een beetje suiker en plakjes banaan.

9. Slim gerechten op smaak brengen

Bij budget recepten moet je soms creatief zijn met kruiden en specerijen. Een veel gebruikt ingrediënt is een bouillonblokje of groentebouillonpoeder. Hiermee kun je een gerecht snel op smaak brengen. Ook zijn er in de supermarkt in het Mexicaanse schap zakjes taco seasoning te koop. Deze zakjes kosten rond de € 0,79 cent en bevatten een mix van verschillende kruiden en specerijen. Dit is handig als je niet zo’n uitgebreide kruidenvoorraad hebt. Een zakje massala nandan (Surinaamse kruiden) á € 0,69 cent is ook een fijne kruidenmix om in huis te hebben. Ideaal voor curry’s en soepen.

10. Gebruik alternatieve manieren om te koken (als je op gas kookt)

Wat wel opvallend is, is dat budget gerechten soms een iets langere bereidingstijd hebben. Ingrediënten zoals linzen, spliterwten of gerechten zoals soepen en curry’s hebben vaak even nodig om te garen. Als je nog op gas kookt dan is dit misschien op dit moment niet de goedkoopste manier om je eten te bereiden. Een optie is om te koken op een klein elektrisch kookplaatje met één pit. Een slowcooker kun je ook inzetten bij stoofgerechten, soepen en curry’s. Je kunt er zelfs yoghurt in maken.

Iets minder bekend is een hooimadam. Dit is een moderne versie van een hooikist. Het is een soort ‘dekbed’ wat je om je pannen kunt doen om deze warm te houden. Je kunt er gerechten in verder laten garen of warmhouden. Een soort slowcooker maar dan zonder stroom. In dit artikel kun je nog meer tips vinden om te besparen op gas in de keuken.

Dit waren 10 tips om te koken met een klein budget op een rijtje. Er zijn er nog veel meer. Heb je zelf een goede tip, laat het me weten via info@eetspiratie.nl

Wil je dit artikel ‘Tips om te koken met een klein budget’ bewaren? Pin dan de onderstaande foto met behulp van de button hieronder op een van je Pinterest borden.

Tips om te koken met een klein budget

Deze recepten / artikelen wil je niet missen:

REAGEREN?

Heb je een vraag of opmerking over een recept of wil je iets anders kwijt? Stuur mij dan een berichtje via

info@eetspiratie.nl

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.

LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE