Lunchen zonder brood

Tips om te lunchen zonder brood! Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind brood hartstikke lekker. Vooral als het vers is en dan met een heerlijk knapperige korst. Beetje roomboter erop en je maakt me blij! Maar ik wil geen 2 tot 3 keer per dag brood eten dus ging ik op zoek naar alternatieven voor een lunch zonder brood. Want hoe moeilijk kan het zijn? Ik hoor in mijn omgeving dat mensen het lastig vinden om te lunchen zonder brood, daarom heb ik een aantal suggesties op een rijtje gezet.

Boho Tiffin lunchtrommel
De Boho Tiffin een BPA vrije lunchtrommel

Basis tips:

  • Schaf een goed lunchtrommel aan, het liefst vrij van BPA.
  • Bewaar een glazen flesje om smoothies in mee te nemen en kleine glazen potjes voor yoghurt.
  • Zorg dat de droge en de natte producten van elkaar gescheiden zijn.
  • Voeg bij salades de dressing pas toe net voordat je gaat eten.
  • Je kunt siliconen of papieren cupcakevormpjes gebruiken om porties te maken.
  • Zorg dat je op je werk een kommetje, een bord en bestek tot je beschikking hebt.

Lunchen zonder brood

Een lunch kan bestaan uit een aantal elementen:

  • groenten/rauwkost/peulvruchten, aangevuld met kiemgroenten
  • fruit, vers of gedroogd
  • ei, hardgekookt ei of omelet
  • een zuivelproduct zoals (Griekse) yoghurt, magere kwark of roomkaas
  • noten (ongezouten)
  • vlees/vis, een vegetarisch product
  • kaas zoals gewone kaas, geitenkaas, blokjes feta, Parmezaanse kaas
  • couscous/zilvervliesrijst/quinoa
  • rijstwafels met beleg zoals, avocado, hummus, gerookte zalm, bonenspread of pindakaas
  • een smoothie met groenten/fruit of allebei
  • left-overs van je avondeten van de dag ervoor

Lunchen zonder brood

Je kunt een aantal dingen kiezen en combineren uit het bovenstaande lijstje en op die manier je lunchtrommel inrichten. Zorg dat je tussendoor voldoende water en thee drinkt. En als je een tussendoortje neemt dat het ook vullend is. Zo heb je ook geen behoefte aan een grote lunch.

Een tussendoortje kan zijn:

  • een hardgekookt eitje
  • een banaan of appel
  • een handje ongebrande en ongezouten noten
  • een klein handje zonnebloem – of pompoenpitten
  • verse (ongesuikerde) dadels
  • een handje trailmix

Lunchen zonder brood

Hier wat tips voor een broodloze lunch:

Maak een salade op basis van couscous of quinoa en vul deze aan met sla, groenten, gemengde bonen, linzen, mais, avocado, vlees, vis of noten. Een quinoa sushi bowl of een tabouleh met couscous is heel eenvoudig voor te bereiden en mee te nemen. Dit lijkt veel werk, maar dat is het echt niet!

Couscous salade

Je kunt ook een goed gevulde salade maken met verschillende soorten groenten, zoals een Griekse salade of een salade met als basis een blikje makreel. Deze salades zijn ook prima voor te bereiden en mee te nemen. Hierbij heb je ook weinig dressing nodig om het lekker te maken.

Makreelsalade

Ook lekker in je lunchtrommel zijn rosbiefrolletjes, deze kun je ook verwerken in een salade. Combineer het met sla, Parmezaanse kaas en hardgekookt ei zodat het een beetje vullend is.

Rosbiefrolletjes

Yoghurt met vers fruit (zoals aardbeien, blauwe bessen, mango), noten en zaden is ook een prima lunch en makkelijk mee te nemen. Deze yoghurt (to go) neem je mee in een bakje of glazen potje. De yoghurt kun je thuis al mengen met wat honing en vanillepoeder. Zorg dat het potje koel staat op je werk en tegen lunchtijd eet je de yoghurt gewoon uit het potje.

Yoghurt to go

Gevulde wraps zijn ook ideaal om mee te nemen. Je besmeert een tortilla met hummus, geprakte avocado of roomkaas en vult deze met wat je lekker vind. Dit kan zijn sla, reepjes komkommer, plakjes tomaat, reepjes paprika of zelfs stukjes gebakken kipfilet of roerei. En heb je bijvoorbeeld falafel of zoete aardappel over? Left-overs kun je prima verwerken in een wrap. Met dukkah (een mengsel van noten en specerijen) geef je er een lekkere bite aan.

Tortilla wraps

Zelfs noedelsoep kun je meenemen naar je werk! De avond ervoor maak je de noedels klaar en zet je ze in de koelkast zodat je het de volgende ochtend zo in je tas kunt meenemen. Het enige wat je dan op je werk nog hoeft te doen is gekookt water toevoegen. Geniaal toch! En als je nog soep over hebt van de dag ervoor dan kun je die prima meenemen in een thermosbeker.

Noedels to go

Voorbereiding is dus heel belangrijk!

Hier nog wat tips om je lunch goed voor te bereiden:

  • Staat er kip op het menu? Bak dan een extra stukje kipfilet die je kunt gebruiken voor de lunch. Gebakken koude kipfilet is heerlijk in een salade of noedelsoep.
  • Bak je zoete aardappelfriet? Maak dan een extra portie, deze kun je prima bewaren in de koelkast en verwerken in een salade of wrap.
  • Van een restje gehakt maak je een gehaktbal of gehaktballetjes die je koud mee kunt nemen voor in een wrap of in een salade.
  • Maak van couscous, quinoa of rijst altijd een iets grotere hoeveelheid zodat je deze kunt gebruiken als basis voor een salade.
  • Kook aan het begin van de week een aantal eitjes en bewaar deze in een apart bakje in de koelkast. Zo hoef je er in de ochtend alleen maar één te pakken.
  • Stel je eigen noten en trailmix samen en doe deze in een grote pot. Dan hoef je er alleen een handje uit te pakken en in een bakje te doen om mee te nemen.
  • Left-overs zijn prima als lunch, weggooien is zonde!

Heb jij nog tips voor een lunch zonder brood? Deel ze dan hieronder!

Print Friendly, PDF & Email

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN OF PRINTEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.
LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE
blank
Als je op het symbool van het printerje hierboven klikt, kun je dit artikel printen. Of lees voor meer info:
HOE KAN IK DIT ARTIKEL PRINTEN?
blank

Laat je een berichtje achter?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*