Eetspiratie » Wat zijn sojastukjes en wat kun je ermee?
Wat zijn sojastukjes en wat kun je ermee?

Wat zijn sojastukjes en wat kun je ermee?

Wat zijn sojastukjes en wat kun je ermee? Je bent ze misschien weleens tegengekomen in de supermarkt, sojastukjes. Maar wat is het precies? Het is een product gemaakt van sojabonen. De bonen worden vermalen tot meel, daarna gekookt tot een pap, uitgeperst en vervolgens gedroogd. Daarna worden er stukjes van gemaakt. Sojastukjes zijn er in verschillende formaten. Om de stukjes te gebruiken moet je ze eerst hydrateren, dit kun je doen in water in water (of bouillon). Vervolgens knijp je het overtollige vocht eruit en daarna kun je ze bakken, koken, laten meestoven, grillen, noem maar op. Ontdek de veelzijdigheid van sojastukjes en maak van één simpel ingrediënt iets heel lekkers.

Bij het woord ‘sojastukjes’ ga je niet direct watertanden. Maar eigenlijk is het een fantastisch product! Je kunt het zien als een blanco canvas waar je zelf smaken aan kunt toevoegen, een beetje vergelijkbaar met tofu (of tahoe). Ze nemen gemakkelijk marinades, kruiden en sauzen op waardoor je eindeloze mogelijkheden hebt om ze te bereiden. Naast seitan zijn sojastukjes één van de meest veelzijdige vleesvervangers en zijn ze een bron van eiwitten. Ze zijn niet alleen geliefd in de vegan/plantaardige keuken, maar ook in de Oosterse keuken. Wel is het belangrijk om te weten dat sojastukjes (net als seitan) geen vitamine B12 bevat. Bij commerciële vleesvervangers is dit vaak wel toegevoegd. Sojastukjes zijn daarom geen volwaardige vleesvervanger. Eet daarom gevarieerd en zorg dat je ook B12 binnenkrijgt via voeding (zoals edelgistvlokken of zeewier) of verrijkte voedingsmiddelen zoals bijvoorbeeld sojamelk of havermelk. Het is als je plantaardig eet sowieso verstandig om B12 in de vorm van een supplement te nemen.

Wil je dit artikel bewaren? Pin dan de onderstaande afbeelding op één van je Pinterest borden.
Lees verder onder de afbeelding.

Wat zijn sojastukjes en wat kun je ermee?

Wat zijn sojastukjes en wat kun je ermee?

Sojastukjes zijn er in verschillende vormen. Ze zijn er in de vorm van stukjes, snippers, vlokken, medaillons (groot formaat sojastukjes) en reepjes. Ze worden naast sojastukjes ook weleens sojabrokjes of soy chunks genoemd. Gebruik het formaat dat je nodig hebt in een gerecht. Voor sateetjes zijn grotere stukjes bijvoorbeeld meer geschikt. Voor gerechten zoals gyros of shoarma zijn reepjes een goede optie. Stukjes en vlokken zijn lekker in nasi goreng en medaillons zijn ideaal op een spies of als nuggets. Sojastukjes koop je in de supermarkt, toko of natuurvoedingswinkel. Online is er ook een groot aanbod voor verschillende soorten sojastukjes.

Sojastukjes bereid je als volgt:

  1. Je gaat ze eerst hydrateren. Dit kun je doen in water, maar ook in bouillon of sojasaus met kruiden. De bedoeling is dat ze in volume verdubbelen. Na het hydrateren laat je ze uitlekken en knijp je met de hand het overtollige vocht eruit. Kooktijden voor sojastukjes kunnen per merk verschillen, volg de aanwijzingen op de verpakking. Sommige soorten hoef je alleen maar te weken, dit staat aangegeven op de verpakking. Je schenkt er er zoveel water op totdat ze onder staan. De hoeveelheid komt niet zo nauw, dit is ongeveer 750 tot 1 liter water.
  2. Hierna kun je ze gaan kruiden of marineren. Je mag royaal zijn met kruiden. Of leg ze ongeveer 30 minuten in een lekkere saté marinade.
  3. Nu kun je ze gaan verwerken in je gerecht. Bak ze in een scheutje olie, wok ze mee in een Oosters gerecht, voeg ze toe aan een soep, stoofschotel of een curry. Of rijg ze aan een stokje om sateetjes van te maken.

Voor vier personen heb je ongeveer 125 -150 gram sojastukjes nodig.

Wat zijn sojastukjes en wat kun je ermee?
Sojastukjes zijn er in verschillende vormen

Het is wel aan te raden om te kijken naar een merk waar biologisch, organic of non GMO op vermeld staat. Dit geeft aan dat de sojastukjes zijn geproduceerd volgens de richtlijnen en normen voor biologische landbouw, waarbij het gebruik van synthetische pesticiden en genetisch gemodificeerde organismen (GMO’s) beperkt of verboden is. Natuurvoedingswinkels, zowel fysiek als online hebben vaak een ruim aanbod in biologische producten.

Suggesties voor gerechten met sojastukjes:

  • Sojastukjes zijn ideaal als vervanger voor kip in dit kipstoofvlees recept.
  • zijn ideaal als saté. De geweekte uitgeknepen blokjes leg je in de marinade, rijg je op stokjes en bereid ze op de BBQ of grill.
  • In wokgerechten zijn sojastukjes erg geschikt. Lekker met groenten en teriyaki saus.
  • In wraps of pita’s met groenten en Mexicaans gekruide sojastukjes.
  • Vervang het vlees in dit recept voor sojastukjes om een vegan rendang te maken.
  • In plaats van gehakt gebruik je sojastukjes in dit sambal goreng boontjes recept

Houdbaarheid en bewaren

Sojastukjes zijn lang houdbaar. Na aankoop zijn ze op een donkere koele plek, in een afgesloten zak of pot wel tot twee jaar houdbaar. Ideaal om (net als gedroogde bonen) in je voorraadkast te hebben. Van sojastukjes kun je van bijna niets, iets lekkers maken. Het is een betaalbaar alternatief voor vlees en dat is ook fijn voor je boodschappenbudget.

Deze recepten / artikelen vind je misschien ook interessant:

REAGEREN?

Heb je een vraag of opmerking over een recept of wil je iets anders kwijt? Stuur mij dan een berichtje via info@eetspiratie.nl

WIL JE DIT RECEPT DELEN?

Meer informatie over het delen van artikel van Eetspiratie of social media of op andere websites vind je hier:

Recepten delen

RECEPT OF WEBSITE BEWAREN

Deze pagina bewaren op jouw telefoon, tablet of computer? Hoe je dat doet lees je via de links hieronder:

Iphone of Ipad
Android (telefoon / tablet)
Populaire browsers in Windows (computer / laptop)