Eetspiratie » Nutritional yeast of edelgistvlokken, hoe gebruik je het?
Nutritional yeast of edelgistvlokken hoe gebruik je het

Nutritional yeast of edelgistvlokken, hoe gebruik je het?

Nutritional yeast of edelgistvlokken, hoe gebruik je het? Deze vraag had ik zelf en omdat ik het heb uitgezocht, kan ik het net zo goed delen. In veel vegan (of plantaardige) recepten zie je regelmatig dit ingrediënt voorbij komen. Ook is het een onmisbaar ingrediënt in de veganistische keuken. Maar wat is het nu precies en hoe gebruik je het?

Edelgist, edelgistvlokken, nutritional yeast of voedingsgist, het is allemaal hetzelfde product. De vlokken zijn gemaakt van gist die zich heeft gevoed met melasse (suiker). Daarna wordt het verhit en gedroogd, het gist is nu gedeactiveerd en dus inactief. Door het drogen ontstaan er gele/beigekleurige schilfers. Deze schilfers hebben een hartige kaasachtige smaak en worden daarom in de veganistische keuken veel gebruikt om de smaak van kaas na te bootsen.

Naast dat het een ‘vervanger’ is voor kaas bevatten deze gistvlokken ook nog een hoop gezonde B-vitaminen, wordt het ook nog verrijkt met vitamine B12 en is het een bron van plantaardige eiwitten.

Wil je dit artikel bewaren? Pin dan de onderstaande foto op een van je Pinterest borden.

Nutritional yeast of edelgistvlokken hoe gebruik je het

Nutritional yeast of edelgistvlokken, hoe gebruik je het?

Om te profiteren van de de gezondheidsvoordelen is het beter de edelgistvlokken niet te verhitten. De reden hiervoor is dat door verhitting een deel van de voedingsstoffen verloren gaat. Mag je edelgistvlokken dan helemaal niet verhitten? Ja, je mag het gewoon verhitten alleen zal het iets minder sterk smaken als dat je het koud gebruikt. Warm kun je het gebruiken in een (kaas)saus, of mengen door warme pasta of aardappelpuree. Ook gebruik ik het als smaakmaker in seitan (tarwevlees).

Koud kun je edelgistvlokken op veel manieren gebruiken, de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik strooi het over salades en gestoomde groente. Of ik maak er vegan Parmezaanse kaas van in combinatie met cashewnoten. Lekker op een sandwich met gegrilde groente, avocado of hummus.

Zie het als een extra smaakmaker in gerechten. Mis je in een gerecht een beetje ‘oempf’? Voeg er dan een schepje edelgistvlokken aan toe. Ik vergelijk het beetje met misopasta of sojasaus. Deze ingrediënten geven je gerechten die umami smaak waar je naar op zoek bent. Edelgistvlokken hoeven dus niet perse alleen in het ‘vegan’ keukenkastje te staan.

Waar koop je edelgistvlokken?

Nutritional yeast of edelgistvlokken koop je in (online) natuurvoedingswinkels. Sommige grote supermarkten verkopen het ook. In Duitsland verkopen ze het in grotere verpakkingen dan in Nederland en heet het ‘Hefeflocken’. Ik kies zelf meestal de biologische variant, omdat deze het minst onbewerkt is. Het is een vrij kostbaar product, maar dat is ‘echte’ kaas ook.

Deze recepten / artikelen mag je niet missen:

REAGEREN?

Heb je een vraag of opmerking over een recept of wil je iets anders kwijt? Stuur mij dan een berichtje via

info@eetspiratie.nl

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.

LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE