Eetspiratie » Handige ingrediënten om gerechten snel op smaak te brengen
Handige ingrediënten om gerechten snel op te smaak te brengen

Handige ingrediënten om gerechten snel op smaak te brengen

Handige ingrediënten om gerechten snel op smaak te brengen. Je kent het wel, je hebt uren in de keuken gestaan en je gaat voor het eerst een hapje proeven van je gerecht. Maar hoe goed je het ook hebt gekruid, je mist een beetje ‘oemph’, kick of pit. Een gerecht is pas klaar als de smaak naar wens is. Je kunt de smaak vaak nog aanpassen tijdens het koken. Ik maakte een overzicht van ingrediënten die je kunt toevoegen om je gerechten een smaakboost te geven.

Smaak is persoonlijk. De één houdt van zout, de ander van zoet. Het is daarom ook lastig om een gerecht te maken dat bij iedereen in de smaak valt. Een gerecht hoeft in principe nooit ‘flauw’ te zijn. Je volgt een recept, proeft en je past deze aan naar je eigen smaak. Op deze manier zijn je gerechten nooit flauw. Voeg ingrediënten toe die jij lekker vindt en laat ingrediënten die je niet lust weg. Bepaal zelf hoe pittig je iets maakt of hoeveel zout je gebruikt. Je kunt nooit genoeg proeven. Alleen op deze manier kun je het gerecht helemaal naar jouw smaak maken. Recepten zijn een leidraad, jij bepaalt hoe je het invult. Dit zijn mijn handige ingrediënten om gerechten snel op smaak te brengen.

Wil je dit artikel bewaren? Pin dan de onderstaande afbeelding op één van je Pinterest borden.
Lees verder onder de afbeelding.

Handige ingrediënten om gerechten snel op te smaak te brengen
Slimme smaakmakers voor al je gerechten

Handige ingrediënten om gerechten snel op smaak te brengen

Het kan gebeuren dat je iets gekookt hebt en de smaak is niet wat je ervan verwachtte, het mist iets. Wat kun je dan toevoegen zodat je toch het gewenste resultaat krijgt? Er zijn een aantal handige ingrediënten die je hiervoor kunt gebruiken. De meeste heb je waarschijnlijk gewoon in je voorraadkast staan. Voeg dit soort ingrediënten beetje bij beetje toe, net zolang tot de smaak naar wens is. Vaak is het een hele simpele aanpassing die even nodig is om alle smaken in balans te brengen.

1. Zout en suiker

Soms kan het zijn dat je gewoon te weinig zout hebt toegevoegd. Je was misschien te voorzichtig of hebt het zout niet ‘afgemeten’. Daarom werk ik altijd met maatlepels, zo kan ik precies zien hoeveel ik toevoeg van een ingrediënt. In dit artikel leg ik uit waarom maatlepels zo handig zijn. Is de smaak te vlak of te zuur, zoals een gerecht met tomaten of tomatenpuree, dan doet een snufje suiker wonderen.

2. Citroensap of limoensap

Merk je bij het proeven dat je iets ‘fris’ mist? Dan is een kneepje ‘zuur’ in de vorm van citroensap of limoensap altijd een goed idee. Bij (noedel)soepen, curry’s en pasta’s is het altijd aan te raden om een fris element toe te voegen, dit maakt gerechten nog lekkerder. Het geeft een smaakboost aan gegrild vlees, vis of bijvoorbeeld iets eenvoudigs zoals een schnitzel.

3. Gedroogde paddenstoelen (poeder)

Als je gedroogde paddenstoelen vermaalt, krijg je een soort umami-poeder, een smaakbom die je kunt toevoegen aan allerlei gerechten. Denk aan stoofschotels, soepen, pasta’s of een risotto. Vermaal gedroogde paddenstoelen zoals shiitake fijn in een koffiemolentje en bewaar het poeder in een goed afgesloten pot. Het is mits goed gedroogd wel tot een jaar houdbaar. Je kunt dit soort poeders kopen in de toko. Hier zitten dan vaak nog extra smaakversterkers in. Zelf vermalen is daarom een goed idee. Een theelepeltje toevoegen aan gerechten maakt een wereld van verschil, het geeft gerechten een diepe smaak.

4. Bouillonpoeder of bouillonblokjes

Snel smaak toevoegen aan een gerecht? Dan is bouillonpoeder of een verkruimeld bouillonblokje een snelle smaakmaker. Wel is het belangrijk een variant te kiezen met een laag zoutgehalte en/of een bouillon zonder gistextract. Als je bouillonpoeder of blokjes gebruikt, wees dan zuinig met het toevoegen van zout. En het is niet alleen handig in soepen maar ook in groentegerechten, roerbakgerechten, wokschotels en stoofgerechten.

5. Miso of misopasta

Mis je iets in je gerecht? Miso (gefermenteerde sojabonen met rijst) kan dan weleens de oplossing zijn, dit mag eigenlijk niet ontbreken in je keuken. Het is veelzijdig en kan op verschillende manieren gebruikt worden. Je kunt het rechtstreeks uit het potje gebruiken in gerechten. Heerlijk in marinades, soepen, sauzen en dressings. Je kunt er ook lekkere misoboter van maken. Let net als bij bouillonpoeder op met het toevoegen van zout omdat miso van zichzelf al zout is. Misopasta bewaar je in de koelkast.

6. Sojasaus en tamari

In dit rijtje horen ook sojasaus en tamari. Beide sauzen geven gerechten snel een zoutige smaak en umami. Het maakt gerechten hartig en geeft een diepe volle smaak. Gebruik het in soepen, sauzen, dressings en marinades. Voeg het toe met mate omdat het van nature zout is. Er zijn verschillende soorten sojasaus zoals lichte, donkere en less salt. Tamari is ‘meestal’ glutenvrij. Check altijd het etiket om het zeker te weten. Bewaar sojasaus en tamari in de koelkast.

7. Sesamolie

Mijn persoonlijke favoriet, sesamolie! Wil je een Aziatisch gerecht snel een Oosterse smaak geven? Voeg dan sesamolie toe. Dit ingrediënt zorgt ervoor dat je gerechten een Aziatische boost krijgen. Kies voor een olie die alleen bestaat uit geroosterde sesamzaadjes. Het zorgt voor een nootachtige smaak die echt herkenbaar is in de Aziatische keuken. Sesamolie is te koop in de toko en supermarkt. Heerlijk in dressings, marinades, wok en roerbakgerechten en dipsauzen.

8. Tomatenpuree

Net als paddenstoelen en sojasaus bevat tomatenpuree glutamaat, een smaakversterker. Tomatenpuree is samen met ui en knoflook de basis voor veel gerechten. Denk aan soepen, pastasauzen, stoofschotels, chilli’s enzovoort. Meestal bak je het kort aan om het te ontzuren. In sommige recepten zoals bijvoorbeeld vegan vleesvervangers wordt er tomatenpuree toegevoegd voor de hartige umami-smaak. Het is handig om altijd een blikje of tube tomatenpuree in huis te hebben.

9. Azijn

Een scheutje azijn kan een groot verschil maken in een gerecht. Als je gerecht te zoet is, kan azijn een oplossing zijn. Maar ook als het te vlak of te flauw is kan azijn zorgen voor een frisse smaak. Waar citroensap een fruitige scherpe citrussmaak geeft, geeft azijn een mildere en zachte zurige smaak aan gerechten. Afhankelijk van je gerecht kun je verschillende azijnsoorten gebruiken. Balsamicoazijn, witte wijnazijn en rode wijnazijn zijn het meest gebruikt. Rijstazijn en appelciderazijn zijn ook goede opties. Begin met een klein dopje en voeg meer toe naar smaak.

10. Iets pittigs

Mis je een kick in je gerecht? Voeg dan een pittig element toe! Dit kan van alles zijn, denk aan sriracha, chilipoeder, sambal oelek, harissa, tabasco of chili olie. Gochujang of chipotle pepers in adobo saus zijn ook heerlijke smaakmakers. Soms maakt een beetje pit net dat verschil. Ook al houd je niet van pittig, door een klein beetje ‘spice’ toe te voegen aan een gerecht kan het alle smaken in balans brengen. Het hoeft niet perse in het hele gerecht verwerkt te worden. Je kunt het ook toevoegen als een ‘condiment’ om de aanwezige smaken te versterken.

11. Edelgistvlokken (nutritional yeast)

Een snelle smaakmaker aan je gerecht toevoegen? Strooi er edelgistvlokken overheen! Deze vlokken geven gerechten een hartige kaasachtige smaak en daarom is het een geliefd product in de plantaardige keuken. Heerlijk over groenten, aardappels, rijst noem maar op. Je kunt ze ook verwerken in allerlei gerechten, in sauzen, beslag, dressings en marinades. Daarnaast is het ook nog eens gezond. Ik schreef een artikel over dit geweldige ingrediënt. Hierin leg ik uit wat het is en wat je er allemaal mee kunt. Lees het hier.

12. Kappertjesvocht en augurkennat

Gooi nooit kappertjesvocht of augurkennat weg, dit is namelijk goud. Een perfecte smaakmaker voor dressings, salades en zelfs voor marinades. Heb je geen azijn in huis? Gebruik dan één van deze twee ingrediënten als alternatief.

Zo zie je dat je met simpele ingrediënten snel gerechten op smaak kunt brengen. Blijf tijdens het koken steeds proeven en pas je gerecht gaandeweg aan net zolang totdat je tevreden bent. Ben lekker royaal met kruiden en specerijen en durf een beetje te experimenteren.

Deze recepten / artikelen vind je misschien ook interessant:

REAGEREN?

Heb je een vraag of opmerking over een recept of wil je iets anders kwijt? Stuur mij dan een berichtje via info@eetspiratie.nl

WIL JE DIT RECEPT DELEN?

Meer informatie over het delen van artikel van Eetspiratie of social media of op andere websites vind je hier:

Recepten delen

RECEPT OF WEBSITE BEWAREN

Deze pagina bewaren op jouw telefoon, tablet of computer? Hoe je dat doet lees je via de links hieronder:

Iphone of Ipad
Android (telefoon / tablet)
Populaire browsers in Windows (computer / laptop)