Alternatieven voor ketjap en sojasaus

Alternatieven voor ketjap en sojasaus

Op mijn blog vind je veel Indische en Oosterse recepten. In mijn recepten maak ik veel gebruik van ketjap en sojasaus. Eerder schreef ik een artikel over het verschil tussen deze twee sauzen, want voor veel mensen is dit soms nog onduidelijk. Maar soms kun je wegens gezondheidsreden of als je geen gluten of soja verdraagt geen ketjap of sojasaus gebruiken. Wat kun je dan gebruiken als alternatief? Lees hier alles over de alternatieven voor ketjap en sojasaus. Daarnaast geef ik een aantal tips hoe je gerechten toch een Oosterse smaak kunt geven als je geen ketjap, soja of zout wilt/kunt gebruiken.

Als je het verschil wilt weten tussen ketjap en sojasaus, lees dan eerst dit artikel.

Deze inhoud kan niet worden getoond, omdat je de cookies niet hebt geaccepteerd.

Coconut Aminos

De basis van ketjap is sojasaus. Sojasaus met palmsuiker is ketjap. Coconut Aminos is ingedikt kokosbloesemsap en lijkt qua smaak op ketjap alleen dan zonder de soja. Als je coconut aminos inkookt krijg je dezelfde substantie als ketjap. Je kunt het dus ingekookt gebruiken als alternatief voor ketjap. Maar rechtstreeks uit het flesje is het ook geschikt als basis voor een saus, dressing of als marinade. Het is ook glutenvrij. Check altijd voor de zekerheid het etiket op de verpakking.

Kun je geen tarwe, gluten of soja verdragen en lees je in een recept dat je ketjap manis nodig hebt? Gebruik dan als alternatief coconut aminos want dit is enkel gemaakt van puur kokosbloesemsap met een snufje zout.

Ik heb het product natuurlijk zelf uitgetest. Ik was benieuwd naar de smaak en of je er fijn mee kunt koken. De smaak is zoet en het smaakte ook lekker zo op een lepeltje. In het flesje is het een dunne vloeistof maar als je de saus inkookt wordt het dik en stroperig. Het heeft dan veel weg van ketjap. Ik vind het een prima alternatief. Het is wel prijzig. Het is ‘nog’ niet echt een heel bekend of commercieel product. Het is ook niet verkrijgbaar in de supermarkt. Het is wel een uitkomst als je om welke reden dan ook geen ketjap of soja kan eten.

Alternatief voor ketjap
Na het inkoken is het net zo stroperig als ketjap manis

Tamari

De glutenvrije vervanger voor sojasaus is tamari. Let op, glutenvrij moet wel echt specifiek op het flesje/etiket vermeld staan. Als je geen tarwe kunt verdragen dan kun je tamari als alternatief gebruiken. Tamari is het vocht dat vrijkomt tijdens het fermentatieproces van de sojabonen. Tamari kun je gebruiken zoals je ‘gewone’ sojasaus zou gebruiken. Het is als een snufje zout dat je toevoegt aan een gerecht. Gewoon zout is dan overbodig. Ook voor deze sojasaus geld dat er op het flesje ‘natuurlijk gebrouwen’ dient te staan. Lees hier terug waarom.

Kun je geen tarwe of gluten verdragen en lees je in een recept dat je ketjap asin of sojasaus nodig hebt? Gebruik dan als alternatief tamari. Tamari is een sojaproduct, het is – mits het ook op het flesje vermeld staat – glutenvrij.

Ook tamari heb ik uitgetest. Ik gebruikte dit al een tijdje, omdat ik benieuwd was naar het verschil qua smaak ten opzichte van de ‘gewone’ sojasaus. Zoals je verwacht is het een hele zoute dunne vloeistof. Je hebt er niet veel van nodig om een gerecht op smaak te brengen. Begin dus altijd met een klein beetje en voeg later meer toe. Tamari is ietsjes duurder dan ‘gewone’ sojasaus. Dit komt doordat het productieproces anders is. Het brouwen ervan kost ook meer tijd. Het prijsverschil is ongeveer 1 tot 2 euro ten opzichte van ‘gewone’ sojasaus.

Alternatieven voor ketjap en sojasaus

Waar is het te koop?

Coconut aminos vind je in de meeste natuurvoedingswinkels, gezondheidswinkels en online in webwinkels. Voor tamari geld hetzelfde, maar het is tegenwoordig ook in een aantal supermarkten verkrijgbaar. Lees sowieso altijd goed de etiketten voordat je iets koopt! Commerciële merken verkopen ook tamari (producten) maar na het lezen van het etiket ontdek je soms dat er toch tarwe in verwerkt is.

Alternatieven ketjap en sojasaus
Er zijn verschillende merken coconut aminos te koop

Tips om gerechten een Oosterse smaak te geven

Als je geen of weinig zout wilt (of mag) gebruiken en je wilt toch graag een Oosterse smaak aan je gerecht geven dan heb ik een aantal tips voor je! Met deze ingrediënten voeg je een vleugje Oosters toe aan gerechten.

  • Thaise vissaus (bevat vis en schaaldieren)
  • trassi (bevat schaaldieren)
  • sesamolie
  • steranijs
  • gedroogde paddenstoelen (bouillon)
  • norivellen (die je gebruikt voor sushi)
  • misopasta
  • dashi (Japanse bouillon van zeewier en bonito vlokken)
  • sambal
  • pruimenjam
  • tahin
  • currypasta
  • ansjovis

Trassi, ansjovis en  Thaise vissaus zijn erg zoute ingrediënten. Je hoeft hier ook maar een klein beetje van te gebruiken in recepten. Alle andere ingrediënten die ik hierboven genoemd heb zijn sowieso verkrijgbaar in de toko. Maar zoals je ziet in het bovenstaande lijstje zijn er voldoende alternatieven zijn om gerechten een Oosterse smaak te geven!

De producten die je in dit artikel op de foto’s ziet heb ik gekregen van de webshop PuurMieke.nl 

Print Friendly, PDF & Email

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN OF PRINTEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.
LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE
blank
Als je op het symbool van het printerje hierboven klikt, kun je dit artikel printen. Of lees voor meer info:
HOE KAN IK DIT ARTIKEL PRINTEN?
blank

Laat je een berichtje achter?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Vanwege de AVG 2018 is Eetspiratie verplicht toestemming te vragen voor het plaatsen van jouw bericht.

*

*