Sandwich met gegrilde groenten

Op een lekkere sandwich hoeft niet perse vlees te zitten, gegrilde groenten zijn ook heerlijk. Je moet het wel een beetje lekker maken met iets knapperigs zoals dukkah bijvoorbeeld. Deze sandwich is een goede lunch of een lekkere lichte avond maaltijd. Ook een handig recept om in je kookrepertoire te hebben als je een vegetariër te eten krijgt.

Wat heb je nodig?

  • 2 grote zuurdesem of speltboterhammen
  • 1 flinke pluk rucola
  • halve courgette
  • halve rode paprika
  • 1 eetlepel dukkah of geroosterde pijnboompitjes
  • 1 lepeltje mayonaise
  • snuf grof zout en vers gemalen zwarte peper
  • scheutje olijfolie

Hoe maak je het?

Verhit de grillpan en snijd de courgette (in de lengte) en de paprika in dunne plakken. Bestrooi ze met zout, peper en olijfolie. Grill ze op de grillpan tot ze mooie grillstrepen hebben. Zet de groenten even apart.

Besprenkel nu het brood met wat olijfolie en leg deze ook even kort op de grill. Nu kun je de sandwich opbouwen. Besmeer de onderste snee brood met een beetje mayonaise en leg er een flinke pluk rucola op. Leg vervolgens de plakken courgette en de plakken paprika erop.

Bestrooi met de dukkah. Nu heeft niet iedereen standaard een potje dukkah in huis maar het is zeker de moeite waard om een potje hiervan te maken. Dukkah is een kruiden en specerijenmengsel die je kunt gebruiken als dip of als strooisel over een sandwich of een salade. Heb je geen dukkah? In dit recept kun je ook geroosterde pijnboompitjes als alternatief gebruiken. Je zou dan de groenten kunnen bestrooien met gedroogde rozemarijn of oregano tijdens het grillen, zo krijgen ze een lekker kruidig smaakje.

Dukkah van cashewnoten, kruiden en specerijen
Dukkah

Dit recept is voor een sandwich, voor meer sandwiches verdubbel je de ingrediënten. Gegrilde groenten kun je makkelijk een avond van tevoren maken en bewaren in de koelkast. Je kunt gegrilde groenten ook prima koud eten.

Sandwich met gegrilde groenten

Print Friendly, PDF & Email

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN OF PRINTEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.
LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE
blank
Als je op het symbool van het printertje hierboven klikt, kun je dit artikel printen. Of lees voor meer info:
HOE KAN IK DIT ARTIKEL PRINTEN?
blank

Laat je een berichtje achter?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Vanwege de AVG 2018 is Eetspiratie verplicht toestemming te vragen voor het plaatsen van jouw bericht.

*

*