Tussendoortjes voor de Nijmeegse vierdaagse

Tussendoortjes voor de (Nijmeegse) Vierdaagse

De Nijmeegse 4-daagse komt er weer aan! Veel mensen uit mijn omgeving gaan zich weer wagen aan deze zware tocht. In deze periode is heel Nijmegen en ook mijn woonplaats Cuijk in feeststemming. De ‘dag van Cuijk’ is altijd iets bijzonders. Hopelijk wordt het niet te warm en blijft het droog. Dat is toch wel prettig als je 40 of 50 kilometer wandelt op een dag! En wat ook belangrijk is; wat eet en drink je onderweg? 

Ik heb een overzicht gemaakt met handige snacks voor onderweg. Geen ingewikkelde recepten, maar gewoon producten die je in de winkel kunt kopen! En je kunt deze tips natuurlijk voor andere fiets- of wandelevenementen gebruiken.

Kokoswater

Je kunt natuurlijk niet al teveel meenemen in je tas(je), want dat is onnodige ballast. Water is natuurlijk het allerbelangrijkst. Gelukkig zijn er langs de route genoeg punten waar je je flesje kan vullen. Een alternatief voor water is kokoswater. Kokoswater wordt ook wel de natuurlijke sportdrank genoemd, omdat het onder andere kalium en magnesium bevat. Koud is kokoswater het lekkerst. Kijk voordat je kokoswater koopt goed op het etiket of er geen ‘extra’ suiker aan toegevoegd is.

Maak je eigen energiedrankje

Je maakt heel eenvoudig je eigen energiedrankje door water te mengen met vers vruchtensap en een snuf (Keltisch) zeezout of (Himalaya) zout. Neem hiervoor de helft vruchtensap – zoals bijvoorbeeld 250 ml versgeperst sinaasappelsap – en 250 ml water. Voeg hier een snufje zout aan toe en bewaar het in een (BPA-vrije) fles. Dit kun je de avond van tevoren al klaarzetten in de koelkast. Water is natuurlijk altijd de beste optie, maar een goed alternatief is dit zelfgemaakte energiedrankje. Dit is natuurlijk altijd beter dan de commerciële energiedrankjes.

Zelf energiedrank maken van sinaasappelsap

Noten

Noten nemen niet zoveel plek in beslag in je tas en zijn een prima tussendoortje. Neem dan wel de ongezouten noten. Denk aan amandelen, cashewnoten, paranoten of walnoten. Doe wat verschillende noten in een bakje en voeg naar smaak een snufje (Keltisch) zeezout toe. Lekker als je tussendoor even op wat zouts wilt knabbelen. Meng er bijvoorbeeld ook wat pompoenpitten of zonnebloempitten doorheen voor een extra bite. Je kunt ook een trailmix maken met wat gedroogd fruit.

Gezond tussendoortje met noten en rozijnen

Hardgekookt eitje

Een hardgekookt ei (of 2) is een makkelijk en voedzaam tussendoortje waar je weer even op kunt lopen!

Banaan

Een banaan levert energie en bevat ook veel kalium, wat ook helpt om kramp tegen te gaan. Daarnaast vult een banaan ook goed en is het een lekker zoet tussendoortje.

Dadels

Lekker makkelijk om mee te nemen zijn dadels. Een dadel is een handige snack die je snel voorziet van koolhydraten en je dus energie geeft. Het lekkerst zijn de medjoul dadels en niet die droge gesuikerde dadels uit de supermarkt. Verse dadels vind je ook bij de Turkse supermarkt. En vergeet niet dat er een pit in zit!

Medjoul dadels als tussendoortje

Laurierdropjes

Even behoefte aan een dropje? Dan is een laurierdropje een goede optie. Deze dropjes zijn suikervrij verkrijgbaar en ze hebben een intense dropsmaak. Eet laurierdrop wel met mate, want dat kan zorgen voor een hoge bloeddruk.

Laurierdropjes koolhydraatarm tussendoortje

Overige tips

Hoe houd je je eten en drinken nu koel? Hier zijn diverse oplossingen voor zoals bijvoorbeeld een koeltasje. Maar je kunt ook heel eenvoudig een klein koelelement maken van een schuursponsje. Dit neemt weinig ruimte in beslag en het houdt je eten en drinken een tijdje koel.

Wat heb je hiervoor nodig?

  • een schuursponsje
  • water
  • plastic zakje
  • clip om het zakje mee af mee sluiten

Hoe maak je het?

Laat het sponsje vol lopen met water onder de kraan en doe de spons in een stevig plastic zakje (geen boterhammenzakje, want dan loop je het risico dat het zakje in je tas kapot gaat) . Leg de spons in het zakje en in de vriezer totdat hij hard geworden is. Als je hem nodig hebt, doe je er voor de stevigheid een extra clip omheen en stop je hem met het plastic zakje in je tas. Hij ontdooit natuurlijk langzaam, je knijpt de spons daarna gewoon uit, lekker verfrissend!

DIY koelelement voor je lunchtrommel

Verfrissing (niet om op te eten)!

Ook verfrissend is een waterspray, zoals Evian Mineral Waterspray. Dit is mineraalwater in een spuitbus en zorgt voor instant verfrissing. Deze spray koop je bij de drogist. Spray af en toe een beetje in je gezicht en hals om lekker af te koelen.

Hopelijk heb ik jullie wat Eet en (in)spiratie kunnen geven met deze tips. Ik wens iedereen die meeloopt veel succes en plezier toe!

Print Friendly, PDF & Email

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN OF PRINTEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.
LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE
blank
Als je op het symbool van het printertje hierboven klikt, kun je dit artikel printen. Of lees voor meer info:
HOE KAN IK DIT ARTIKEL PRINTEN?
blank

Laat je een berichtje achter?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Vanwege de AVG 2018 is Eetspiratie verplicht toestemming te vragen voor het plaatsen van jouw bericht.

*

*