Eetspiratie » Tacosalade
Mexicaanse tacosalade

Tacosalade

Dit recept voor tacosalade is zo eenvoudig, iedereen kan dit maken. Mijn vriend noemt dit een perfecte mannensalade! Je hebt weinig ingrediënten nodig, het staat binnen 20 minuten op tafel en daarnaast is het erg lekker. Ik was voor mezelf een aantal koolhydraatarme recepten aan het bedenken en zo is deze salade ontstaan. Het is ook een handige manier om veel groenten binnen te krijgen en kinderen vinden deze salade ook erg lekker.

In dit recept gebruik ik een Mexicaanse kruidenmix die ik zelf heb samengesteld. Kijk hier welke kruiden ik heb gebruikt. Heb je deze mix niet op voorraad? Koop hem dan in de supermarkt of gebruik een aantal kruiden uit je voorraadkast. Met paprikapoeder, komijn, oregano en knoflook kom je ook een heel eind. Zelf een mix maken is veel lekkerder. Kant en klare mixen bevatten vaak (te)veel zout.

Wat heb je nodig voor 4 personen?

  • grote krop ijsbergsla
  • 1 grote ui (rood of wit)
  • 1 grote tomaat of 10 cherry tomaatjes
  • 2 tot 3 eetlepels Mexicaanse kruidenmix
  • 500 gram kipgehakt
  • 1 rode paprika
  • hele komkommer
  • stukje Parmezaanse kaas om te raspen
  • een handje tortillachips
  • olie om in te bakken

Tip:

Wil je van dit gerecht een vegetarisch of vegan gerecht maken? Gebruik dan tahoe (tofu) in plaats van gehakt. Laat de tahoe uitlekken en dep het een beetje droog met keukenpapier. Rul het in de pan en volg gewoon het recept! Wil je het recept helemaal vegan maken, vervang dan de Parmezaanse kaas door edelgistvlokken.

Hoe maak je het?

Snijd de ijsbergsla in dunne repen en de komkommer en tomaatjes in partjes. Snipper de ui en snijd de paprika in reepjes. Zet de groenten apart tot gebruik.

Tacosalade

Verhit een klein scheutje olie in een koekenpan en bak hierin op hoog vuur het kipgehakt bruin en gaar. Voeg dan de Mexicaanse kruiden, de gesneden paprika en de helft van de ui toe. Bak deze kort mee tot de paprika een beetje zacht is geworden.

Neem een mooi diep bord en begin met een flinke laag ijsbergsla en leg hierop stukjes komkommer, tomaat en de rest van de rode ui. Verdeel het gehaktmengsel over de salade en rasp er een beetje Parmezaanse kaas overheen. Garneer de salade met een paar verkruimelde tortillachipjes.

Deze salade is binnen no time klaar! Je kunt er eventueel nog guacamole naast serveren als je dat lekker vindt.

Koolhydraatarme salade

REAGEREN?

Heb je een vraag of opmerking over een recept of wil je iets anders kwijt? Stuur mij dan een berichtje via

info@eetspiratie.nl

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.

LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE