Effectief ontbijt en lunch voorbereiden voor een week

Effectief ontbijt en lunch voorbereiden voor een week

Het leven is af en toe al chaotisch genoeg, dus moeten we het onszelf makkelijk maken. Want elke dag is het weer hetzelfde liedje. Wat ga je ontbijten, lunchen en wat ga je koken? Ik ben echt een planner en daarom bedachten wij – mijn gezin en ik – een handig systeem om de lunch (en/of ontbijt) voor een week voor te bereiden. Dit scheelt een hoop stress en gedoe. Ik ga je precies uitleggen hoe ik dat doe, dus ga er maar even goed voor zitten. Hopelijk geeft dit artikel je Eetspiratie om het zelf ook te gaan proberen.

Waarom je ontbijt en lunch voorbereiden?

Ik weet dat sommige mensen nu denken: ‘Simoon, ontbijt en lunch maken is toch zo gebeurd?‘ Nee dat is niet zo gebeurd! De ochtend is juist het meest drukke moment van de dag bij ons. Ik denk dat dat voor de meeste mensen/gezinnen geldt. Aangezien ik geen hotel ben en er geen lopend buffet aanwezig is, mag iedereen voor zijn eigen ontbijt en lunch zorgen. Maar hoe makkelijk is het als dit al klaar is en je het zo even uit de vriezer kan pakken? Scheelt een hoop tijd en denkwerk, want wat ga je nu weer ontbijten of meenemen als lunch? Plannen is dus heel belangrijk.

En zeg nu niet na het lezen van dit artikel, ‘leuk Simoon, maar ik heb hier toch allemaal geen tijd voor‘. JA hoor, dat heb je wel! Het gaat je uiteindelijk tijd opleveren en minder stress.

Stel je voor:

Je staat op, doet je ding en bent klaar om te gaan ontbijten. Het ontbijt ligt al klaar in de koelkast of vriezer. Je lunch hoef je alleen maar uit de vriezer te halen en alleen maar in je tas of lunchtrommel te stoppen. Het enige wat je nog hoeft te doen is zorgen voor 2 stuks fruit en/of groente. Klinkt goed toch? Het is wel aan te raden om de lunch in een trommel of lunchbox te doen of in een herbruikbare lunchwrap. Omdat het gedurende de ochtend ontdooit kan het een beetje vochtig worden in je tas.

Boodschappen

Het begint natuurlijk met het doen van de boodschappen. Alles draait om een goede planning. Wij doen op zaterdag boodschappen en smeren op zondag de lunch voor de hele week. Ook maken we dan een deel van de ontbijtjes klaar. Ik ga je precies uitleggen wat er op mijn lijstje staat en wat wij gebruiken. Sommige dingen haal ik uit mijn voorraadkast. De producten en ingrediënten die ik opsom kun je dus allemaal invriezen. Verderop in het artikel geef ik je tips en suggesties voor het beleggen van je boterhammen. Maar ik geef ook tips voor lunch zonder brood.

De vriezer is je beste vriend!

Ontbijt

Het ontbijt is op zich niet zo ingewikkeld. Je hoeft hier dus ook niet perse voor 5 dagen iets te plannen of voor te bereiden. Veel dingen die geschikt zijn als lunch, zijn ook geschikt als ontbijt. De ene keer pak je een bakje yoghurt met fruit, havermout of een bakje yoghurt met granola. De andere dag eet je een simpele boterham. Je wisselt dit af met ontbijtjes die al voorbereid zijn. Deze ontbijtjes vul je aan met bijvoorbeeld vers fruit en ook in de ochtend kun je prima groenten eten. Denk aan stukjes komkommer, tomaatjes of avocado gecombineerd met ei. Verder in dit artikel vind je tips en trucs voor ‘geprepte’ ontbijtjes.

Deze inhoud kan niet worden getoond, omdat je de cookies niet hebt geaccepteerd.

Ontbijtjes die je al kunt voorbereiden zijn:

  • belegde boterhammen
  • tosti’s
  • quesadilla’s
  • soep
  • hardgekookte eitjes
  • pannenkoekjes
  • yoghurt (to go)

Lunch

Ik ga uit van 2 sneetjes brood per kind – aangevuld met groente en fruit – en 4 sneetjes voor meneer Eetspiratie, ook aangevuld met groente en fruit. Dit zijn dus 5 pakketjes per persoon per week. Dit zijn in totaal 40 sneetjes brood. Er zitten ongeveer 24 sneetjes in een brood.

Boodschappen + uit de voorraadkast

  • 2 of 3 hele volkoren broden
  • verse groene pesto
  • kruidenboter
  • roomkaas
  • hummus
  • (aardbeien)jam
  • sandwichspread
  • pindakaas
  • geroosterde kipfilet
  • cervelaatworst
  • boterhamworst
  • geroosterde ham
  • gebraden gehakt
  • tortilla wraps
  • eieren
  • blok kaas
  • mosterd
  • smeerboter

Met z’n allen

Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen meehelpen in huis en ze vooral te leren zelfstandig te zijn. Het is natuurlijk heel makkelijk en ook lief als je het ontbijt en/of lunch voor je kind klaarmaakt. Maar liever wil ik dat ze het zelf kunnen of in ieder geval meehelpen. Wij hebben er dus een soort van gezinsactiviteit van gemaakt. Maar hoe doen wij dat dan?

Effectief ontbijt en lunch voorbereiden voor een week

Op zondagochtend dekken we de tafel en ontbijten we lekker met z’n viertjes. Meestal bak ik fluffy pancakes en maak ik er een lekkere fruitsalade bij. Soms bakt mijn dochter scrambled eggs of mijn vriend bakt broodjes af in de oven. Gezellig dus! Daarna ruimen we de tafel af en gaan we preppen (dat is een ander woord voor voorbereiden). We stallen alles wat we nodig hebben uit op tafel en ieder smeert zijn eigen lunchpakketjes voor de hele week. Behalve ik, ik zorg voor de ontbijtjes. Omdat ik een bedrijf aan huis heb, kan ik iedere dag gewoon mijn lunch maken.

Benodigdheden:

  • Messen.
  • Een paar theelepeltjes.
  • Kaasschaaf.
  • Diepvrieszakjes.
  • Eventueel een stift om de naam op de pakketjes te schrijven.

Diepvrieszakjes

Dit is even een apart onderwerp. Af en toe een plastic zakje gebruiken, vind ik geen probleem. Ik vind het wel een probleem om meer 40 plastic zakjes per week te gebruiken. Er zijn composteerbare en ecologische diepvrieszakjes te koop. Het is dus zeker de moeite waard om hiernaar te kijken en je hierin te verdiepen. Je koopt ze online en in gezondheidswinkels of natuurvoedingswinkels.

Beleg & zo

Ik ben zelf geen broodeter. Vroeger nam ik weleens brood mee naar school, maar ik verheugde mij nooit op de lunch. Het is wel belangrijk dat je een lunch hebt om naar uit te kijken. Je mag er wel een beetje van genieten toch? Iedereen vindt weer iets anders lekker. Je kunt het beleg afzonderlijk gebruiken natuurlijk, maar je kunt ook lekkere combinaties maken. Ik geef je een overzicht met combinaties om je brood mee te beleggen, zoals wij het hier thuis doen. Er zijn vast nog meer mogelijkheden, maar dat is gewoon een kwestie van zelf uitproberen.

Je hoeft nooit meer vleesbeleg weg te gooien, heb je nog vleesbeleg over aan het einde van de week? Beleg je boterhammen ermee en vries ze in. Weggooien is zonde!

Tips voor beleg & lekkere combinaties

  • Pesto met kaas.
  • Kaas met mosterd.
  • Pesto met geroosterde kipfilet.
  • Kruidenboter met kipfilet.
  • Kaas met sandwichspread.
  • Kaas met ham en mosterd.
  • Cervelaatworst met mosterd.
  • Boterhamworst met mosterd.
  • Sandwichspread met ham.
  • Gebraden gehakt met sambal.
  • Kaas met jam.
  • Jam.
  • Roomkaas met jam.
  • Pindakaas.
  • Pindakaas met sambal.
  • Pindakaas met jam.
  • Pindakaas met suiker.

Hartig & zoet

Zoals je in bovenstaand lijstje ziet staan er meer hartige soorten beleg in en ‘minder’ zoet. Welke zoete opties zijn er dan wel die je in kunt vriezen?

  • krentenbollen
  • eierkoeken
  • bananenbrood (lees hier het recept)
  • ontbijtcake (lees hier het recept)

Heb je ook een Pinterest account? Bewaar dan de onderstaande foto op je een van je Pinterest borden, zo kun je dit artikel altijd terugvinden.

Tosti tips

Eet je graag tosti’s? Dan zijn deze tips voor jou!

Tip 1:

Van het brood dat je gesmeerd hebt, blijven waarschijnlijk de korstjes over. Hier kun je prima tosti’s van maken want het is zonde om brood weg te gooien. Als je er geen tosti’s van maakt kun je er ook je eigen paneermeel of croutons van maken. Tosti’s maken van normale sneeën brood kan natuurlijk ook.

Tip 2:

  • Koop een volkoren brood en een blok kaas (optioneel: ham en pesto).
  • Schaaf een berg kaasplakken.
  • Besmeer de helft van de sneetjes brood met boter of pesto.
  • Beleg die sneetjes met de kaas en/of ham.
  • Leg er vervolgens een sneetje op.
  • Maak een toren van tosti’s en leg tussen elke tosti een stukje bakpapier (even verderop in de tekst vertel ik nog iets meer over het soort bakpapier dat ik gebruik).
  • Schuif alles weer terug in de broodzak.
  • Vries de zak met tosti’s in.
  • Leg een bevroren tosti in het tosti apparaat.
  • Zet ondertussen een bak koffie of thee.
Effectief ontbijt en lunch voorbereiden voor een week

Tip 3:

Maak Mexicaanse tosti’s oftewel quesadilla’s. Je maakt deze van tortilla wraps. Ze zijn heel makkelijk in te vriezen. Ik maak ze als volgt.

  • Leg een pak (volkoren) tortilla wraps klaar.
  • Neem een lekker stuk kaas (gewone kaas en/of cheddar).
  • Optioneel: ham/pesto.
  • Schaaf een berg kaas.
  • Leg een tortilla wrap op een snijplank en snijd deze van boven naar beneden door de helft.
  • Beleg de bovenste helften met de kaas en/of ham en/of pesto.
  • Vouw de onderste helften naar boven.
  • Herhaal dit tot de tortilla wraps op zijn.
  • Stapel ze op en doe ze in een diepvrieszakje (je kunt een stukje bakpapier gebruiken om ze van elkaar te scheiden).
  • Warm ze op in een koekenpan of in een tostiapparaat.
Effectief ontbijt en lunch voorbereiden voor een week

Lunch of ontbijt zonder brood voorbereiden

Niet iedereen wil tegenwoordig brood eten als ontbijt of lunch. Er zijn genoeg andere lekkere dingen die je kunt voorbereiden/invriezen en meenemen. Ik vertel je wat wij naast brood nog meer invriezen als lunch en hoe wij dit precies doen.

Pannenkoeken

Bak een stapel simpele dunne pannenkoeken en laat deze afkoelen. Besmeer ze vervolgens met jam en rol ze op. Verpak ze per rolletje in een bakpapiertje. Ook hier gebruik ik het liefst bakpapier dat composteerbaar of ecologisch is. Je haalt in de ochtend een pannenkoek uit de vriezer en stopt deze in de lunchtrommel. Tegen lunchtijd is de pannenkoek ontdooid en klaar om op te eten. Naast jam zijn er natuurlijk nog veel meer opties te bedenken. Gebruik vooral je eigen creativiteit.

Fluffy pancakes

Deze pannenkoekjes zijn ook reuze handig om in je vriezer te hebben. Je bakt een hele stapel volgens dit recept. Ik heb zelf nog een geprakte banaan aan het beslag toegevoegd. Je laat de pannenkoeken afkoelen. Spreid ze uit op een groot bord en vries ze in. Als ze bevroren zijn kun je ze bij elkaar in een zakje doen. Je legt de pannenkoekjes een avond van tevoren uit. Verhit een beetje olie in een koekenpan en warmt ze op. Serveer met een beetje Griekse yoghurt, een drizzle honing en vers fruit.

Soep

Ik vertelde eerder al dat mijn dochter graag soep eet in de ochtend. Zelf ben ik groot geworden met rijst en soep dus ik snap wel waarom ze dit lekker vindt. Ook soep kun je prima invriezen. Elke week maak ik weer een andere soep want deze bestaat voornamelijk uit restjes. Ik duik de koelkast in en kijk welke groenten echt op moeten. Ik maak een bouillon en snijd alle groenten fijn en maak er een soep van.

De ene keer maak ik soep met balletjes en de andere keer met alleen maar groenten. De ene keer een gepureerde soep en de andere keer een goed gevulde soep met veel groenten. Ik neem een soepkom en leg daar een diepvrieszakje in. Deze schep ik vervolgens vol. Zo kan ik precies de porties afmeten. Ik vries ze in en de avond van tevoren laat je een zakje ontdooien in de koelkast. In de ochtend heb je een heerlijke kom soep.

Wist je dat je ook heel makkelijk noodles kunt meenemen als lunch? Lees hier hoe je je eigen noodles to go maakt.

Tortilla wrap met vulling

Een aangebroken pak tortilla wraps kun je prima invriezen. Je kunt ook tortilla wraps besmeren en beleggen, opvouwen en net als de pannenkoeken invriezen. Je kunt de wraps beleggen met:

  • roomkaas met Italiaanse kruiden en kipfilet
  • hummus en dukkah (een kruidig notenmengsel)
  • pesto en kaas en/of ham

De wraps kun je het beste opvouwen in plaats van oprollen. Leg de tortilla op een snijplank. Smeer als eerste roomkaas/pesto of hummus op de tortilla. Strooi de kruiden of dukkah erop en beleg het met kipfilet of kaas en ham. Leg het beleg onderaan de tortilla, rol hem een stukje naar boven en sla dan de zijkanten naar binnen (je krijgt nu een soort envelopje). Rol nu helemaal naar boven en doe een stukje bakpapier om de tortilla. Doe ze in een zakje en vries ze in.

Niet voor vriezer

Hardgekookte eieren

Kook op zondag een pan vol eitjes. Spoel ze af onder koud water en bewaar ze in de koelkast. De eitjes blijven een paar dagen goed. Je kunt ze eten bij het ontbijt, meenemen als tussendoortje of je eet ze bij de lunch. Je kunt er eiersalade van maken of ze serveren bij verschillende Indo food gerechten.

Yoghurt (to go)

Gooi je kleine glazen potjes niet weg maar gebruik deze voor je yoghurt ontbijtje, tussendoortje of lunch. In dit artikel leg ik je uit hoe je dit kunt voorbereiden. Ideaal om een aantal potjes van in de koelkast te hebben voor jezelf en ook voor de kinderen. In de ochtend hoef je alleen maar een potje uit de koelkast te pakken, eventueel een handje granola toe te voegen en je ontbijtje is klaar.

Dit waren mijn tips voor nu. Er zijn er nog veel meer maar dan wordt het wel een heel lang artikel. In de toekomst ga ik ook nog een artikel schrijven over hoe je gerechten kunt ‘preppen’ voor doordeweeks. Maar dat ga ik natuurlijk eerst allemaal zelf uittesten!

Dit artikel bevat affiliate links.

Print Friendly, PDF & Email

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN OF PRINTEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.
LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE
blank
Als je op het symbool van het printertje hierboven klikt, kun je dit artikel printen. Of lees voor meer info:
HOE KAN IK DIT ARTIKEL PRINTEN?
blank

Laat je een berichtje achter?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Vanwege de AVG 2018 is Eetspiratie verplicht toestemming te vragen voor het plaatsen van jouw bericht.

*

*