Eetspiratie #jaaroverzicht 2016

Het leek me leuk om dit keer eens een Eetspiratie jaaroverzicht te maken. Een jaar vliegt zo voorbij en ik heb in 2016 heel wat gekookt, gefotografeerd, gemasseerd en getypt. In 2016 ben ik een nieuwe weg ingeslagen met Eetspiratie en heb ik mensen enthousiast gemaakt op het gebied van ‘slowcooking’. Ook de Indische keuken krijgt een steeds grotere plek op mijn blog en ik heb een hoop leuke plannen voor het nieuwe jaar!

Dit overzicht bestaat niet alleen uit foodfoto’s, maar ook over wat meer persoonlijke verhalen, foto’s en filmpjes. Veel kijk en leesplezier!

Januari

In januari van 2016 werd er niet zo heel veel gekookt in mijn keuken want er kwam een nieuwe keuken in! Deze werd in februari geplaatst en we begonnen in januari al met het afbreken van de oude keuken. Het eerste recept van januari 2016 was een recept uit de slowcooker, namelijk het recept voor kip gehaktballetjes in pindasaus. Ook deelde ik een overzicht met handige tips bij verkoudheid en griep, want op dat moment heerste er in Nederland een griepgolf, ontzettend veel mensen waren ziek. Deze tips kwamen daarom goed van pas. Lees de tips hier.

Tips bij verkoudheid en griep

Februari

Eindelijk was het zover, de nieuwe keuken! We hebben de keuken zelf ontworpen en ook zelf geplaatst, althans mijn wederhelft heeft dat gedaan. Het hele huis stond op zijn kop, maar het resultaat is supermooi geworden. Deze keuken hebben wij samengesteld bij het grote Zweedse warenhuis. En als je twijfelt over de kwaliteit, niet doen! Wij zijn er erg tevreden over. Ook kwam er een mooie retro koelkast, dat stond al een tijdje op mijn wensenlijstje.

Voor de verbouwing
Na de verbouwing!
Ikea keuken
De tegeltjes lopen door tot aan het plafond
Ikea keuken
De overkant en onze mooie retro koelkast

Omdat ik een gedeelte van februari niet kon koken besloot ik een uitgebreid artikel over de slowcooker te schrijven. Dit is tot op heden mijn best bekeken blogartikel van 2016. Lees het artikel hier. Op Eetspiratie staan op dit moment 41 recepten voor de slowcooker. Allemaal gemaakt zonder pakjes en zakjes. Daarnaast vind je ook twee uitgebreide artikelen met allerlei handige informatie over slowcooking. Kijk hier voor de recepten.

Hoe werkt een slowcooker?

Maart

In maart ontdekte ik handletteren en organiseerde ik samen met Raak Bezig een leuke actie. Op 20 maart was ik jarig en ik kreeg een hoop leuke cadeautjes, voornamelijk keukenspulletjes natuurlijk. Op mijn verjaardag wilde ik heel graag iets speciaals eten en dat werden vistaco’s van Jamie Oliver. Lees hier het recept.

Mexicaanse vistaco's Jamie Oliver
Een kleurexplosie op je bord

April

In april gingen we naar Spanje en bezochten we tijdens die reis een aantal keer Barcelona. Het was echt een hele mooie vakantie. Heerlijk weer en lekker eten. In Nederland was het op dat moment erg slecht weer. Wij hadden dus geluk met het Spaanse zonnetje. In Barcelona aten we bij Veggie garden en daardoor werd ik geïnspireerd en maakte ik thuis een heerlijke vegetarische burger, de tofuburger. Lees hier het recept.

Veggie garden Barcelona

Eetspiratie Spanje

Ik ging met een vriendinnetje sushi eten en in mijn gelukskoekje zat dit briefje… zou het echt??

Eetspiratie jaaroverzicht
Ik heb voor de zekerheid het briefje maar bewaard

In april deed mijn dochter mee aan een ontwerpwedstrijd van Charlie Choe Sleepwear. Ze moest een pyjama ontwerpen en deze zou dan echt in de collectie komen van 2017. Haar ontwerp heette ‘Eat Sleep Relax Repeat’ . Haar ontwerp kreeg de meeste stemmen, wel 433! Misschien heb je zelf ook nog wel gestemd. De pyjama komt in de wintercollectie van 2017, dus wordt vervolgd.

Mei

Op 2 mei 2016 had ik iets te vieren want mijn praktijk Touch of Pink bestond 5 jaar. Ik wilde mijn klanten bedanken en stelde samen met een aantal andere ondernemers een leuke goodiebag samen. Deze goodiebag kregen mijn klanten mee na de massage. Naar aanleiding van deze leuke samenwerkingen besloot ik op Facebook een ondernemersgroep op te richten genaamd Jong en Ondernemend in Cuijk en omgeving. Wil je ook lid worden van deze groep stuur me gewoon even een berichtje. Ook maakte ik een nieuw logo voor Touch of Pink, waar ik helemaal blij mee ben.

Eetspiratie jaaroverzicht

In mei ging ik weer aan de slag met de slowcooker en bedacht een heerlijk recept met kip, sambal en tomaat. Dit is een van mijn lievelingsrecepten! Lees hier het recept.

Kip met sambal uit de slowcooker

In mei stond ik samen met collega bloggers Mark van JustMark en Anouk van My Delicious Journey in een lokaal krantje. Het onderwerp was ‘bloggen’. Patricia de Ryck heeft dit leuke artikel geschreven. Waren we toch eventjes beroemd!

Cuijkse bloggers

In mei was het ook heerlijk weer en onze hond Pip vindt waterijsjes ook erg lekker!

Jaaroverzicht Eetspiratie

In mei werd Cuijk verrast door een enorme regenbui en die veroorzaakte veel schade en wateroverlast. Op sommige plekken in Cuijk stond je tot aan je middel in het water. Auto’s die voorbij dreven en mensen die niet naar huis konden komen van hun werk door al het water. Gelukkig bleef ons huis en mijn praktijkruimte gespaard, maar het was natuurlijk wel cool om even tot je enkels in het water te staan vond mijn dochter. Dat kun je op deze foto niet zien, maar aan de zijkant van het huis kon je varen met een bootje door de straat.

Juni

In juni stortte ik me op de Indische keuken en schreef er een artikel over. In mijn recepten gebruik ik regelmatig ingrediënten die voor sommige mensen een beetje onbekend zijn. Met dit artikel laat ik je door middel van foto’s zien hoe de producten eruit zien, wat je ermee kunt doen en waar je het kunt kopen. Tevens is het een handige boodschappenlijst voor als je naar de toko gaat. Lees het artikel hier. Bekijk hier alle Indofood recepten. Ik maakte ook een handig artikel waarin het het verschil tussen ketjap en sojasaus uitleg. Dat artikel kun je hier teruglezen.

Indonesische ingrediënten

In 2016 ging ik ook af en toe buiten de deur eten. Ik at onder andere bij Vesta, Zeezicht en Tati. Deze restaurants liggen in de regio Nijmegen. Lees hier wat ik daar allemaal gegeten heb.

Vesta Nederasselt

Juli

In juli begon de zomervakantie voor de kinderen en dat vind ik altijd een heerlijke periode. Ook in de zomer gebruik ik mijn slowcooker en ik maakte een aantal lekkere recepten. Ik maakte Mexicaanse carnitas en sloppy Joe. De slowcooker is dus niet alleen geschikt voor de herfst en winter. De oosterse pannenkoekjes vielen ook goed bij iedereen in de smaak.

Zomerse slowcooker gerechten

Augustus

Mijn favoriete maand van het jaar! Ik leef echt naar augustus toe en verlang ook het hele jaar naar zon, zee en strand. Dit jaar was de vakantie bestemming Ibiza, ons favoriete eiland. Vorig jaar zijn we ook naar Ibiza geweest. We gingen naar Formentera met de boot, maakten elke dag strandwandelingen, gingen met de bus naar de Hippy markt en genoten elke dag van de zonsopkomst en zonsondergang.

Eetspiratie op Ibiza
Ons uitzicht vanaf het balkon, prachtig!
Eetspiratie op Formentera
Nee, we gingen niet met dit bootje naar Formentera!

Geïnspireerd door de Spaanse keuken maakte ik thuis Spaanse gehaktballetjes in tomatensaus, ook wel bekend als Albondigas. Je kunt dit gerecht maken in de slowcooker en een gewone pan. Lees hier het recept.

Gehaktballetjes uit de slowcooker

September

In september was het nog prachtig weer. We maakten een boswandeling in Mill bij Kasteel Tongelaar. Dit bospaadje is echt prachtig. Een van mijn favoriete foto’s van het afgelopen jaar.

Kasteel Tongelaar

Mijn dochter werd 12 en we gingen die dag naar een vlindertuin omdat we gek zijn op vlinders! Deze vlindertuin staat in Gemert en is niet heel erg groot maar wel heel erg mooi. Mijn vriend maakte een mooi filmpje, bekijk deze hieronder.

Ik ging in september een dagje mee naar Rumah Kita, dat is een verzorgingshuis in Wageningen voor Indische en Molukse ouderen. Ik bracht een middag door met opa en oma (zoals ik ze mag noemen). We gingen wandelen en brachten en bezoekje aan de markt. We dronken koffie en aten een broodje kroket (want daar hadden ze zin in). Volgend jaar wil ik dit zeker vaker gaan doen, gewoon omdat ik dat heel erg leuk vind.

Kijk dan hoe lief!

Mijn jongste dochter (toen 6, ze is inmiddels 7) tekende haar eigen stripboekje. Het ging over een tijger en een kikker, en dit heeft ze echt helemaal zelf getekend! Ik heb echt niet geholpen. Ze kan beter tekenen dan ik op die leeftijd of eigenlijk kan ze sowieso beter tekenen dan ik.

Oktober

In oktober maakte ik weer voor de eerste keer erwtensoep. Omdat mensen dit nogal lastig vonden in de slowcooker maakte ik er een filmpje bij. Bekijk het filmpje hieronder en klik hier voor het recept.

Ik reisde helemaal af naar Haarlem om daar met blogbuddy Maris van Hare Maristeit te meeten. We aten in een knus tentje haar lievelingsbroodje met spinazie, mozzarella, avocado en sambal badjak (#spinazie broodje 2). Dit is echt een superlekker broodje. Maris heeft het broodje thuis zelf ook gemaakt, lees hier het recept.

Broodje spinazie 2
Onder die laag mozzarella zitten allemaal lekkere dingen!

November

Het best bekeken recept en waar Eetspiratie bekend door is geworden is de Indo pulled pork. Ik maakte er een variant op, namelijk de Indo pulled chicken. Lees hier het recept.

Indo pulled chicken

Ik wilde ook een instructie filmpje maken over hoe een slowcooker nu precies werkt. Dit filmpje staat op mijn Youtube kanaal en hij is al bijna 4900 keer bekeken. Bekijk het filmpje hieronder.

December

December was druk, echt mega druk. Het was zo chaotisch dat ik besloten heb om zelfs niet eens te koken met kerst. Sinterklaas, verjaardag van mijn dochter en moeder, surprises, hapjes voor het kerstdiner, trakteren op school en tussendoor ook nog werken, koken en bloggen. Op het moment dat ik dit typ, ben ik een paar dagen vrij en daar kijk ik echt naar uit.

Eetspiratie jaaroverzicht
Geen zelfgebakken taart dit keer maar gewoon lekker van de Hema

Ze ging natuurlijk ook op school trakteren en dit jaar kozen we voor spekkoek. We pakten het leuk in, hingen er een labeltje aan en klaar! Spekkoek kun je zelf bakken, maar ook zelf kopen bij een goede toko! Mocht je het aandurven dan is dit het recept.

Spekkoek traktatie

Ik december waren er regelmatig prachtige roze luchten te zien. Deze foto is niet eens bewerkt. Ook een van mijn favoriete foto’s van 2016. Dit is het uitzicht op het centrum van Cuijk.

Centrum Cuijk

Eerste kerstdag gingen we met het gezin en mijn schoonouders naar de Winterefteling. Het was een beetje fris en nat, maar het was een hele gezellige dag. Een aanrader als je met de kerstdagen iets leuks wilt gaan doen.

Winterefteling

Ik wilde graag het lekkerste recept voor spareribs maken en bedacht een recept voor Indo spareribs uit de slowcooker. Ik eet spareribs normaal gesproken met mes en vork, maar sinds ik ze in de slowcooker bereid valt het vlees zo van het bot en krijg ik dus geen vieze vingers meer! Lees hier het recept.

Indo slowcooked ribs spareribs

Als laatste bakte ik nog een borrelhapje voor Oudjaarsavond, namelijk Indische saucijzenbroodjes. Deze zijn heerlijk als borrelhapje en eenvoudig om te maken. Lees hier het recept.

Indische saucijzenbroodjes

Dit was in vogelvlucht mijn jaaroverzicht. Ik kan er niet alles inzetten, want dan wordt het wel een heel lang artikel. Ik heb veel leuke projecten voor 2017 in de planning staan en ik hoop dat ik jullie ook in 2017 veel Eetspiratie kan geven!

De beste wensen voor 2017!

Liefs, Simone

WIL JE DIT ARTIKEL DELEN OF PRINTEN?

Via de social media knoppen op deze pagina mag je dit recept / artikel delen op jouw eigen social media kanalen. Gebruik altijd een werkende link naar dit artikel en vermeld de bron: Eetspiratie.
LEES HIER MEER OVER HET DELEN OF KOPIËREN VAN RECEPTEN / ARTIKELEN VAN EETSPIRATIE
blank
Als je op het symbool van het printertje hierboven klikt, kun je dit artikel printen. Of lees voor meer info:
HOE KAN IK DIT ARTIKEL PRINTEN?
blank

5 Reacties

1. Vooral blogmaand Mei was een mooie maand. Op een leuke blogdag want toen leerden we elkaar voor het eerst echt kennen! Ga zo door Simone.

2. Marga Bruijn

Ik spreek de wens uit dat je maar veel lekkere recepten op je blog zet en ook leuke verhalen schrijft.
    Veel geluk gezondheid en zon in 2017 voor jou een de jouwen!!!!

3. Wat kun je toch heeeeeerlijk leuk schrijven
    Xxx en alvast de beste wensen

4. Debbie wessels

Op naar een mooi 2017! Liefs xx

Laat je een berichtje achter?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Vanwege de AVG 2018 is Eetspiratie verplicht toestemming te vragen voor het plaatsen van jouw bericht.